Pilne ...
Instalacja serwera routingu i dostępu zdalnego
Aby nasz serwer udostępniał dostęp do Internetu potrzebne jest uruchomienie usługi routingu i zdalnego dostępu.
Uruchamiamy "Menedżer serwera" i wybieramy "Dodaj role i funkcje".
Uruchamia się "Kreator dodawania ról i funkcji" - naciskamy "Dalej".
Wybieramy nasz serwer (innego nie mamy) i naciskamy "Dalej".
Zaznaczamy "Dostęp zdalny".
Pojawi nam się podczas zaznaczania takie okno z informacją jakie funkcje zostaną dołączone do tej roli. Naciskamy "Dodaj funkcje".
Chwilkę to może potrwać i mamy już naszą rolę zaznaczoną - naciskamy "Dalej".
Możemy jeszcze coś dodać do instalacji, ale my tego nie robimy i naciskamy "Dalej".
Jeszcze informacja o samej usłudze, którą instalujemy i naciskamy "Dalej".
W kolejnym kroku zaznaczamy "Routing" i naciskamy "Dalej".
Jeszcze informacja o usłudze, IIS która również zostanie zainstalowana - naciskamy "Dalej".
Możemy jeszcze coś dodać do instalacji IIS, ale my pozostawiamy opcje sugerowane i naciskamy "Dalej".
Zaznaczamy restart komputera jeśli zaistnieje taka konieczność, naciskamy "Tak" i "Zainstaluj".
Musimy trochę poczekać aż się rola zainstaluje. Można proces instalacji "zamknąć", a góry i tak będzie widać, że nie został on formalnie zamknięty tylko trwa nadal. Musimy jeszcze dokonać pełnej konfiguracji naciskając "Dodaj role i funkcje", i zamykamy proces instalacji.
A następnie klikamy w naszą "chorągiewkę" i wybieramy "Otwórz kreatora Wprowadzenie".
Pojawia nam się "Kreator konfiguracji dostępu zdalnego", z którego wybieramy rekomendowaną opcję.
Trwa sprawdzanie wymagań wstępnych.
W tym miejscu wymagany jest stały adres IP do dostępu zdalnego. My zaznaczamy tylko opcję z dwiema kartami sieciowymi i nie podajemy tego adresu ponieważ mamy wirtualną maszynę. Klikamy "Anuluj".
Potwierdzamy przerwanie dalszej pracy kreatora naciskając "OK". Restartujemy komputer i nie przejmujemy się informacją o tym, że serwer VPN nie został skonfigurowany do końca.
Po restarcie, z "Menedżera serwera" klikamy "Narzędzia" i wybieramy "Routing i dostęp zdalny".
Widzimy nasz serwer routingu, który jeszcze nie jest uruchomiony. Naciskamy PPM i wybieramy "Konfiguruj i włącz routing i dostęp zdalny".
Uruchamia się kreator instalacji routingu i naciskamy "Dalej".
W kolejnym kroku wybieramy translację adresów (NAT) i naciskamy "Dalej".
Następnie wskazujemy kartę sieciową odpowiedzialną za połączenie z Internetem (WAN) i naciskamy "Dalej".
I to już w zasadzie koniec konfiguracji i naciskamy "Zakończ".
Trwa uruchamianie naszego serwera routingu.
Widziamy, że na nasz serwer routingu jest już włączony.
Sprawdzamy teraz z serwera czy mamy połączenie z Internetem. Jak widać ping ze strony www.elektronik.rzeszow.pl wrócił.
A teraz sprawdzamy z klienta połączenie z Internetem. Jak widać ping ze strony www.elektronik.rzeszow.pl także wrócił.
Sprawdzamy czy stacja kliencka łączy się z Internetem przez przeglądarkę internetową. Dowodzi to, że na serwerze poprawnie skonfigurowaliśmy usługę routingu i translatora adresów NAT.